tirsdag den 3. oktober 2017

Eksamens blog del 1

Kontekst og læringsteoretisk problemstilling

Jeg er underviser på cykelmekanikeruddannelsen, TEC Hvidovre.

I min undervisning oplever jeg at visse elever går under radaren. Det kan være elever, som ikke markerer sig så meget, de kan fremstå reserverede eller generte og/eller elever som har meget fravær. Dette kan være udtryk for andet end manglende forståelse, eks. At de ikke kan lide at høre deres egen stemme. Det kan være svært at vide om de har forstået pensum og hvor evt. huller er. Nogle gange oplever jeg også, at eleverne tilkendegiver, at de har svært ved at finde ud af om de har forstået pensum.

Alle mine elever er forskellige på hver deres måde, men jeg har valgt at dele dem op i tre grupper på baggrund af en analyse af Hiim og Hippes beskrivelse af deltagerforudsætninger. Hiim og Hippe lægger vægt på sociale, psykiske og fysiske forhold.

Gruppe 1 er den største. Jeg oplever mange aktive, vidensbegærlige og dygtige elever i mine klasser. De markerer ofte, spørger meget og arbejder selvstændig. De kommer hurtigt til at fylde meget. (psykisk forhold) Denne elevgruppe oplever høj grad af at lykkes, hvilket vil sige de også lærer hurtigt. De oplever, at undervisningen mestendels er meningsfuld og relevant for deres fremtidige erhverv. (sociale forhold) Nogen har styr på familiemæssige baggrund og de andre har nået en alder, hvor de familiære bånd glider i baggrunden for et fokus på venner, hvilket gør at de præstere bedre. Eks. N. var meget afvisende og vred i starten, har var bl.a. hjemløs og havde en tung og belastende familiebaggrund. Nu er han lærling og kan sørge for sig selv. Han er ikke længere afhængig af far og mor. Han har et sted at bo. Han virker meget fokuseret på sin uddannelse.

Gruppe 2 består af en gruppe af stille og tilbageholdende elever. (Psykiske forhold) Her er der flere undergrupperinger. En stor del af dem kommer med dårlige erfaringer fra folkeskolen og andre skolemæssige sammenhænge. De har oplevet ikke at lykkes og jeg oplever, at det er en anderledes opgave i at skabe mening for dem i undervisningen, således at de kommer til at tro mere på sig selv.Der kan også være sociale problemer jeg ikke kender til, som skaber et dårligt selvværd. Eks. rod på hjemmefronten kan undergrave indlæringsniveauet.

Gruppe 3 er den mindste gruppe og består af dem der ikke dukker op. De har typisk alvorlige psykiske og/eller sociale problemer. Jeg har af gode grunde sjældent særligt kendskab til deres forhold, da jeg ser dem sjældent. Svære at rette undervisningen efter denne gruppe og svær at motivere evt. på trods af de gerne vil faget og blive cykelmekanikere.
Det er vigtigt for mig, at et digitalt tiltag favner mangfoldigheden og udfordrer og motiverer bredt. Det tiltag jeg vælger skal ikke kun være en hjælp for de svage elever. Det jeg gerne vil opnå er større viden om alle elevers faglige niveau og samtidig at de selv får denne viden. På denne baggrund vil jeg tilrettelægge undervisning og kunne tilføre ny viden i de huller, som jeg får kendskab til.

Her tager jeg udgangspunkt Kolbs læringscirkel og de begreber han benytter til at beskrive læring.


Jeg tager udgangspunkt i en konkurrence, der viser dem hvad de kan og jeg samtidig får overblik over, hvad klassen kan. Min problemstilling tager ikke udgangpunkt i et specifikt undervisningsområde. Men jeg har valgt at bruge faget hjulbygning for at gøre det mere håndgribeligt for mig selv. Jeg vælger det digitale medie Kahoot til at arbejde med min didaktiske problemstilling.

TPACK modellen
Jeg er som underviser godt inde i min faglige viden og efterhånden også i min Pædagogiske viden. Men jeg hører til gruppen af lærer hvor den er et ud viklings potentiale inden for den teknologiske viden.
Her ligger der også et ledelses ansvar som indtil videre har udmøntet sig i min deltagelse på dette valgfag. Om det er det økonomisketilskud til dette kursus eller en ambition på mine vegne kan være lidt svært at gennemskue.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar