tirsdag den 3. oktober 2017

Eksamens blog del 2

jeg har valgt at laven en
om hjulbygning og testet den på 2 klasser på skolen.
Det var interessant og gav mig megen indsigt i hvad min kahoot kan og ikke kan.

Det første åbenlyse problem var hvor lang tid et givent spørgsmål skulle kunne besvares i. Det er vigtigt at tiden matcher sværhedsgraden af spørgsmålet for at give et naturligt flow i quizzen. Det er rimelig svært at gennemskue hvor meget tid de enkelte spørgsmål skulle have.

Andet problem var at jeg havde en tendens til at placere det rigtige svar det samme sted. Det bliver lidt kedeligt i længden hvis det altid er spørgsmål 2 der er det rigtige.

Tredie problem udsprang af andet problem, når der byttes rundt på besvarelserne er det vigtigt at fortælle kahoot at det er det man har gjort. ellers for får eleverne vist at de harsvaret forkert, når de har svaret rigtigt. Det er meget demotiverende for eleverne når quizzen ikke giver dem de fortjente point.
det er interessant observation at det er vigtigt for eleverne at quizzen virker, og at det for mig er meget vigtigere at spørgsmålene starter en refleksion hos eleven. der er helt klart en balance mellem at lave god/sjov quiz og gode spørgsmål til refleksion.

Sværdhedsgrad:
jeg er i den efterfølgende snak med eleverne blevet klar over at sværhedsgraden af spørgsmålende selvfølgelig påvirker motivationen. jeg vil gerne lægge nogle nemmere spørgsmål ind i min Kahoot for at øge oplevelsen af succes hos de elever som finder quizzen svær.
Der er så meget at snakke om ud fra quizzen at det er vigtigt at lægge pauser ind i den efterfølgende snak.
Kahoot har sine begrænsninger, den er god til at se om elever har fanget den akademiske teoretiske viden. det er sværere at stille spørgsmål til den praktiske teori. det kan være svært og tekst tungt at beskrive noget der er visuelt funderet. Og endnu sværere for elever at forstå hvad der spørges om.

Det er muligt at downloade en statistik og det har jeg gjort og den vil jeg gerne vise til eksamen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar